Miss you Tango! ♥

Förra sommaren var en av dom bästa somrarna i mitt liv, och inte av en slump nejråå! Jo, eftersom jag fick dela den med den finaste lille svartfärgade shettis jag sett.

 
Det började en fredag (dagen efter att vi slutade skolan). Jag och Felicia trampade iväg till stallet nyfikna av att få se den nya ponnyn som skulle gå med Molly en hel sommar. Jag visste inte mycket om den nya ponnyn men jo, Tango hette den och var oxå en shettis som Molly men det var JAG som skulle ta hand om den.
Precis innan vi kom upp till stallet var det spännande till 1000 och tankarna var ABSOLUT igång; Hur kommer hästen se ut? Busig, snäll, seg, jobbig? Liten/Större än Molly?

Först när ja fick se Tango pep jag ur mig ett litet: "Aaaww". Och där stog denna svarta sötnos och tuggade på höet. Jag hämtade grimman och funderade hur Tango skulle vara när man ledde henne? Så fort vi fått på grimman på Molly (då vi hade tänkt ta en häst i taget) vare NO PROBLEM. Flisan gick upp och band fast Molly då jag stog och kollade att det gick bra nere ifrån hagen. När jag vänder mig om ser jag Tango komma störtande mot Molly och skulle tydligen ut till Molly. Jag och Flisan får panik då Tango är ute ur hagen och travar runt och NOPE den hästen ville inte bli fångad. Jag stänger den undre plankan in till hagen (Don´t know why) och ser sen att Tango är påväg in till hagen igen.



Hon ser att båda plankorna sitter fast intill hagen och försöker då krypa under den undre plankan men lyckas inte så bra utan knäcker plankan.. Mollys ägare kommer ut och hjälper oss att få tag i Tango och sen blev det en hage utan undre planka ;)
Det blev inte den bästa starten för min sommar med Tango...

Någon vecka senare blire bestämt att vi även kommer rida på dom små pållarna och Felicia kommer få rida på Molly och jag på Tango.
Innan första uppsittningen var jag lite nervös eftersom Tango likaväl KUNDE slänga av mig och hade inte bivit riden på sålänge. Jag fick sitta upp i Tangos minisadel och NAEE, den var INTE så skön. Framöver började jag rida barbacka på Tango och det var oftast NO PROBLEM. Vi red några veckor med träns barbacka och Tango skötte sig Prima! Men sen när jag kom hem efter min Italien-resa som hade pågått i 2 veckor blev det andra bullar..




Första gången jag skulle rida Tango efter resan blev inte så bra.. När jag skulle hoppa upp började Tango backa (Inte så farligt nääh). Jag red en sväng och för att få av mig backade Tango ner i diken och buskar vilket jag inte tyckte var så kul så jag hoppade av när hon gjorde så. Då fick Tango visst en idé´att "Aha! Så kan ma ju alltid göra för att få henne att hoppa av" och JA hon lyckades. 

När jag sen försökte hålla mig kvar lite längre stund när Tango backade gick det bättre men jaoo, då kom det ett nytt trick STEGRAA! Första stegringen var en pytteliten och inte så läskig men sen började hon stegra när jag hoppat upp och hade långa tyglar och det vr inte det lättaste att hålla sig kvar.. Vi började trava och min balans var kass. Men efter några veckors träning hade jag fått en kanonbra balans och det var ju jättekul! :D



Men sen kom dagen då Tango skulle åka hem.. MIN Tango, MIN sötis, MIN kompis! Jag fattade det inte riktigt själv så nejj jag gick lixom inte runt och var ledsen men när stunden kom så blev det annat..
Vi trampade iväg kl. 07.30 för att hinna krama och säga hejdå till Tango. Kl. 08.00 var det dags. Vi bytta tillbaks till det tredelade bettet som Tango haft innan och sen blev det dags för mig att hämta henne.
Just i detta ögonblick kände jag mig hemsk JAG överlämnade Tango till sitt hem och JAG överlämnade henne bort från mig..

När vi skulle lasta ville Tango allt annat än att gå på transporten. Vi försökte med godis med mera till ägarna tog fram repet.. Tango såg repet och NOPE det ville hon inte tryckas in med så då sprang hon in i transporten. Molly blev förtvivlad och gnäggade och ja, även ett gnäggande kom inifrån transporten oxå. Jag försökte hålla tillbaka tårarna och gick istället och kramade Molly.

Sommaren 2011 en sommar jag ALDRIG glömmer eftersom jag fick dela den med did UNDERBARA TANGO ♥

TACK även Felicia som var med mig denna sommar!


Kommentarer
Postat av: Erika

Fint skrivet <3

2012-05-30 @ 07:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0